Història de la Facultat d'Educació

No deixa de ser paradoxal que la d'Educació siga una de les facultats creades més recentment en la nostra Universitat i que, no obstant això, siga el centre més antic.

És un centre recent perquè va ser creada pel Decret 153/1999, de 17 de setembre, del Govern Valencià (DOGV de 29 de setembre de 1999). En el seu article primer s'assenyala que es crea per transformació de l'Escola Universitària de Formació del Professorat d'Educació General Bàsica.

I és el centre més antic perquè els antecedents de l'Escola Universitària de Formació del Professorat d'Educació General Bàsica es remunten al segle XIX quan, a l'empara de l'Ordre de la Regència Provisional (1840) en la qual s'autoritzava la creació d'Escoles Normals en les províncies del país, es funda en el Col·legi Santo Domingo d'Oriola l'Escola "Normal de Mestres", al setembre de 1844.

No és fins a l'inici del curs 1858-59, quan aquest centre es trasllada a Alacant, en un edifici del carrer Major, per a, poc després, instal·lar-se en el Palau Consistorial. De la mateixa època (1859) data la creació de l'Escola "Normal de Mestres" que es va situar en la plaça de les Monges, d'Alacant. Encara que durant el curs 1932-33 ambdues institucions s'unifiquen en la denominada "Escola Normal de Magisteri Primari", el seu funcionament seguia sent independent: Escola Normal San José de Calasanz (per a mestres) i Escola Normal Andrés Manjón (per a mestres). En 1963 se situa en el Castell de Sant Fernando i en 1968 s'unifiquen ambdues escoles normals i passa a denominar-se "Escola Normal Concepción Arenal". A partir de 1971 adopta la denominació d'''Escola Universitària de Formació del Professorat d'EGB".

Hi ha, per tant, en la nostra facultat una tradició derivada de les antigues escoles normals i, al temps, una tradició de progrés secular per la seua recent transformació.

Facultat d'Educació